onsdag 3 november 2010

SOPPA TILL MIDDAG.....

Har precis ätit klart min favorit soppa som är potatis, purjolök och köttfärs soppa. Fick den som barn och den har följt med i vuxen ålder. Ett paradnummer om mina vänner kommer på besök...hehehe! Kan ha lite gott bröd till och sen dricka det man känner passar. För mig passar det med Ramlösa Naturell eller vanligt frisk kran vatten till detta.
Suttit och tittat på reprisen från skavlan där Tom Jones var med. Sen var det en norsk kille med vars pappa hade blivit skjuten under ett rån i Stavanger för ca 6 år sen.
Pappan var polis och satt i polisbilen och blev träffad och avled. Så sonen berättade vad som hänt och när ha personligen träffade rånarna och den mannen som hade skjutit sonens pappa.
Ibland kan första känslan vara ilska och hämnd, men detta var inget som inföll hos sonen. Kanske är det så att våld, hämnd, ilska inte löser något, utan kanske försöka förstå och kanske få en inblick hur det ser ut för brottslingen.
Klart att sorgen och ilskan måste få vara där, men det finns en gräns där det kan skapas till bitterhet som till slut inte gynnar dig själv överhuvudtaget. Det var ett starkt inslag ...så gå gärna in och titta!


Vad händer och känner du inför en händelse som denna? Hur tror du att du skulle reagera om det hände en närstående till dig? Skulle du kunna tänka dig att möta en person som skadat någon i din familj? Har du varit med om detta??
Jag skulle kunna fundera på detta i massor och kan i många tillfällen fundera på personen som gjort ett brott vad den skriker efter, vad har den personen för historia...uppväxt, uppfostran, hamnat fel... befunnit sig vid fel plats vid fel tidpunkt.
Jag själv har haft tankarna att jag skulle slå ihjäl människan som skadat någon i min närhet och speciellt brorsans och hans fru barn. Men sen så har det lugnat ner sig i mig och jag blir mer objektiv av tanken.

1 kommentar:

Helena sa...

Åh - såg också Skavlan-reprisen och fastnade mentalt en ganska lång stund i intervjun med polisen...kan inte sluta att imponeras av hans styrka och storsinthet - något att sträva efter här i livet. Har långt ifrån tänkt klart på det..

Related Posts with Thumbnails