lördag 31 juli 2010

TAPPAR INGE FETT FAST DU TRÄNAR.....?

Att gå ner i fett och ha en permanent förändring krävs också att du förändrar dina levnadsvanor.
Det behöver inte altid vara drastiska metoder för att förändra, det handlar bara om att välja ett annat alternativ när söt suget smyger sig på. Men det är att kolla över sina kostvanor! Där kan man hitta orsaken till att man kan ha svårt att förlora fett fast men håller igång med träning.

Några tips till att gå ner i fett:
  • Gå långa promenader varje dag. Kan vara en skön start på dagen om man är morgonpigg eller så kan det vara en otrolig skönt avslut på dagen att komma ner i varv och få röra på hela kroppen efter lång dag på kontoret.
  • Gör sit-up varannandag och olika varianter av magövningar.
  • Undvik snabbmat.
  • Undvik alkohol. Klart att till helgen vilja ta ett glas med vänner, men under sommaren blir det gärna många trevliga kvällar med vänner. Klart att INGEN alkohol är det bästa, men blir man sugen på vin så får man också vara beredd på att promenadslingan blir betydligt hårdare beroende hur många glas det blev kvällen innan.
  • Undvik snabba kolhydrater.
  • Ät små mål, men ät oftare.
  • Ät gärna mycket av grönsaker och rotfrukter och dra ner på kolhydrater. Jag skriver att DRA ner och inte TA BORT kolhydrater. Du behöver kolhydrater. Långsamma!!
  • Drick mycket vatten.
  • Undvik snacks och fikabröd.
  • Undvik transfetter.
  • Undvik dressingar, friterad. stekt och panerad mat.
  • Ät gärna kokt eller grillad mat.
  • Ät frukt istället för godis.
  • Undvik synligt fett.
  • Köp inte de fetaste produkterna.
  • Ät aldrig margarin, ät rätt fett som smör eller olivolja som bränner fett.
  • Lär dig att äte rätt fetter som kommer från: Olivolja, Rapsolja, Linfröolja, Nötter, kärnor, frön, avokados och fet fisk.
Nu under sommaren så grillas det en massa och det är så gott. Ta den grillade köttbiten/ fisken med en god bland sallad som du har gjort och gör din egna dressing med olja och olika härliga kryddor.
Får du regelbundenhet i ditt ätande kommer suget att minska till allt godis och snacks som står och retas med dig precis vid kassan.
Handla aldrig hungrig:)

6 kommentarer:

Anna sa...

Tack för goda råd! Känner att jag behöver det. Har kommit in i en svacka i träningen just nu och har även lyckats hamna i en "det är sommar, äta massa godsaker" - period. Vill inte riktigt sluta med alla godsaker just nu, då det är så mumsigt med hembakta bullar, hemma gjort blåbärssaft och annat gott som jag tycker hör sommaren till. :)
Jag jobbar dock mycket just nu, så jag är ute och cyklar mycket och rör på mig mycket 2-4 timmar per dag. Så när jag kommer hem så orkar jag sällan träna någonting. Men jag känner att jag skulle vilja köra lite fettförbränning hemma och core ..jag kom ju in i det så bra tidigare. Så jag bestämmer mig för att göra det en gång i veckan, på helgen, så länge jag jobbar så här mycket.

Något som hänt på senaste året är att jag börjar lägga på mig på magen och rumpan. Kanske är det helt enkelt lättare att göra det när man blir äldre?? Jag rör ju mig trots allt varje dag, äter aldrig snabbmat, dricker inte alkohol, äter mycket grönsaker och rotfrukter, dricker mycket vatten, undviker fikabröd (är glutenintollerant, något som kan vara positivt i detta avseende, fika bröd finns sällan till mig), äter frukt istället för godis och jag äter rätt fett. Dock har jag inte full koll på kolhydrater och de där transfetterna och så är jag allt för bra på att äta mycket och sällan.

Så tack för dina tips. Gillar din blogg, den är inspirerande.

Anna sa...

Fast nu undviker jag ju inte fikabröd. För nu har jag ju frysen full av bullar. :)

Oscar Nilsson sa...

Hej Anna!

Jag tror att regelbundenheten kommer hjälpa dig mycket när det gäller magen och rumpan:)
Äter du var tredje timme så kommer du se resultat.
Då behöver du inte äta så mycket när du väl ska äta.

Kroppen kommer att hamstra på sig det du sätter i dig och det pga att kroppen inte vet när den kommer att få mat igen nästa gång:) Kroppen är smart den ...gör allt för att överleva:)

Äter du reglbundet så är det inget fel att äta den goda bullen:) Det gör även jag. Älskar kanelbullar:)

Madeleine86 sa...

Hej! Vad ska man göra om man redan är smal men vill få bort det lilla fett man har. Jag tränar regelbundet äter regelbundet, men det finns ändå där (typ mage och höfter). Eftersom jag är underviktig enligt bmi har jag inte hittat någon pt eller liknande som vill hjälpa mig. Jag springer en mil fem dagar i veckan nu på sommaren och resten a v året arvar jag pump med spinning och core? Vad mer kan jag göra?

Oscar Nilsson sa...

Hej Madeleine!
Börja äta regelbundet. Var 3 timme och sen börja styrketräna. Då menar jag i gymet. Mer muskler kommer att hjälpa dig att öka ämnesomsättningen och det kommer att utveckla din löpning.
Det kan vara så att din kropp har vant sig vid din träning som du gör idag och är det samma slinga på spåret osv osv så slutar kroppen att svara för den har vant sig och behöver en ny utmaning för att utvecklas.
För att förbränna fett ska du få i dig fett.
Jag har ungefär 1 msk raps olja eller oliv olja i mina måltider. Har solrosolja i mig havregrynsgröt istället för mjölk. Man vänjer sig och idag är det godaste som finns på morgonen. Skivar ner en banan också.

Lycka till och skrik till om det är något.
MVH
Oscar

Anna sa...

Tack snälla för dina tips och råd! :)

Related Posts with Thumbnails