fredag 18 september 2009

TANKE, HANDLING, KÄNSLA= HELA KROPPEN


TANKEN påverkar hur vi känner och vad vi gör.
KÄNSLAN påverkar vad vi gör och hur vi tänker.
HANDLINGEN- vad vi gör-påverkar hur vi känner och tänker
KROPPEN påverkas av tanke, känsla, handling

EXEMPEL:
Chefen kommer in till dig och ger dig ytterligare arbetsuppgifter trots att du inte är klar med de gamla.
- Tanken kan bli "jag blir inte klar i tid" eller "jag kommer inte att klara av att göra det här tillräckligt bra".
- Känslan blir oro och kanske rädsla.
- Handlingen blir okoncentrerad, ineffektiv och du kan få svårt att prioritera.

VAD GÖRA?
  • Säga ifrån och sätta gränser. "Nej, jag hinner inte som det ser ut nu."
  • Bryta den onda cirkeln. Ta ett medvetet beslut att det behövs en förändring. "Så här kan det inte forttta." Försök lära dig hur du fungerar och försök förutse när du är på väg att bli stressad. Lär dig känna igen dina egna signaler.
Allt ska vara i balans med varandra. Självklart att allt detta inte alltid är i balans och att jag tex gör förhastade beslut som sen börjar kännas som olustigt och stressande. Det viktigaste är iaf att jag vågar reflektera och förändra.

1 kommentar:

Yvonne75 sa...

Vi mennesker er så kompliserte, tenk om vi bare kunne ha vært oss selv uten alt dette om og men...

Related Posts with Thumbnails