torsdag 3 juni 2010

SEX REHAB WITH DR. DREW....

Ikväll har det varit 2 avsnitt av detta program som handlar om celebrity som är inne på behandlinghem och får hjälp med att komma från Alkohol och drog missbruket. Jag gillar programet av den anledning att det är en del av den verklighet vi alla lever i oavsett om det så vi är medberoende eller befinner sig i missbruket. Nu säger jag inte att alla har det så, men jag har mött många vid olika tillfällen som berättat om att växa med alkohol i hemmet osv.

Jag berörs av programmet och får lärdom hur någon med alkohol eller drogproblem känner och tänker. För mig känns inte detta program som något man ska gotta sig i andras problem utan ett program som kan få mig att väcka mina känslor och göra klart saker som hänger över mig.

Jag beundrar verkligen dessa personer i programmet som tagit steget att vilja förändra sitt liv och bryta ett mönster som är dysfunktionellt och kan leda till deras undergång och till slut döden.

Jag har även sett avsnitten som handlade om sexmissbruk.

Dr Drew analys gällande sexuell övergrepp:
>>När man blivit utsatt för övergrepp stannar man ofta mognadsmässigt i utvecklingen. Det är dessutom så att sexmissbruk är så djupt skam belagt, och trauman så oerhört smärtsamma att konfrontera att patienten ofta undviker att ta emot hjälp till varje pris. Att Kari Ann (en av tjejerna som är inlagd på rehab) ligger och sover hela dagarna och vägrar delta i gruppsamtalen tyder på att hon är gravt traumatiserad, och hon måste till varje pris hindras från att åka hem.<<

Mycket riktigt säger Kari Ann under ett enskild terapi möte:
>> Vadådå att jag blev våldtagen några gånger när jag var tolv. Det är ingen stor grej, jag gillar inte när folk dömer mig. Nu ska jag gå och sova<<

Personalen viker inte en tum på vad som gäller på rehabiliterings hemmet. Att sätta gränser och följa de regler som gäller.

Hoppas ni har möjlighet att se detta program som går rätt sent på Onsdagar, men jag känner det är värt att vara uppe någon extra timme...... visst går det runt en massa tankar i huvudet på mig, men dom är välkomna... eftersom det får mig att växa och ta tag i mina problem som jag bär på mig och som kommit i skymundan. det blir något jag kan sätta mig ner och skriva ner på papper eller ta upp på terapin som jag går på.

Nu ska jag sova gott inatt och vakna till en härlig morgon:)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails