söndag 19 april 2009

SPRUNGIT IDAG!

Har precis kommit tillbaka efter att ha sprungit. Det blev ungefär 1 mil idag:)
Jag brukar ALDRIG springa, men det var skönt. Första gången är alltid tungt, så när jag blev riktigt slut gick jag en bit och sen fortsatte. Tog den stora delen av slingan med att springa.

När det var ungefär 1 km kvar stannade jag till och tränade lite ben.
DJUPA KNÄBÖJ
Placera fötterna ganska brett ( Axelbrett) och räta upp kroppen. Börja från mjuka knän!
För att sen gå ner i knäböj så djupt man kan. Kroppen ska fortfarande vara rak.
Se till att hålla rumpan och magen spånd genom hela rörelsen.
UTFALL
Jobba med 1 ben i taget. Här gör jag så många jag orkar per ben. Åter igen se till att spänna rumpan och magen hela tiden. Tyngden på det främre benet och så ska vara genom hela rörelsen. Översträck aldrig i knät i start positionen.
HAMSTRING (BAKSIDAN LÅR)
Stå på ett ben och låt det benet vara lätt, lätt böjt. Tänk di en gungbräda! När överkroppen börjar falla framåt åker benet som är i luften bakåt och uppåt.
Känn hur det drar i hamstring när du kommer ner med överkroppen till marken.
Jag har en stor sten i handen för att få lite yttre belastning.
Håll armarna raka hela vägen.
COMBINATIONS ÖVNING
Utgå från djup knäböj och armarna raka med vikt i handen. Som nu en sten då:)
Behåll de raka armarna under hela övningen och stanna precis ovanför ditt huvud och spänn magen. Denna övning får du träna hela kroppen och mycket effektiv:
Det är styrka, balans, kondition.
När jag sen var klar med alla dessa övningar hade jag mjölksyra och var helt stum i benen:) 1 km kvar att springa och det var tungt:) Men det gick bra iaf.

1 kommentar:

gunsan sa...

Ha ha ha det var andra takter här må du tro, en promenad på en timme med en god bok i mp3-spelaren, måste ju börja lite försiktigt efter att jag har klivit ut ur idet, men snart är jag väl mitt vanliga jag igen hoppas jag :)

Kram/Gun

Related Posts with Thumbnails