onsdag 15 april 2009

VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN!

VATTENMÄNG:
Jag har räknat på hur mycket rent vatten från kranen jag får i mig per dag.
Äter man frukt och grönsaker får man i sig en del vatten också;)
Med en vanlig dag så är det 5 Liter på en dag och sen så kan det bli mer om det är extra träning utöver det jag tränar i vanliga fall. Jag har aldrig huvudvärk förutom när jag var i NY senast då jag tryckte glass och kaffe istället...hmmm:)
Det är jätteviktigt att fylla på med vatten och jag avslutar innan jag går och lägger mig med minst halv lite vatten. Visst att jag vaknar typ vid 5 snåret för att gå upp och lätta, men det får bli min snozzza:) Bara gå lägga sig en stund till och kan gå upp när klockan ringer... Allt har sin fördel.

LÄS NEDAN MER OM VATTEN
Fakta: helhetsdoktorn

Världens billigaste hälsomedel!

Att dricka rätt är livsviktigt

Kroppen omsätter cirka 2,5 liter vatten /dygn. Vi bör försöka dricka 1,5 till 2,5 liter vatten/vätska om dagen men vi får även i oss vatten med maten vi äter. Frukt och grönsaker består till stor del av vatten. Alla frukter som är tunga innehåller mycket vatten.

Teoretiskt sett skulle man kunna täcka dags behovet av vatten bara genom att äta frukt och grönt.

Hur mycket ska man då dricka?
Ett vanligt svar som håller långt är "Drick när Du är törstig" Dock är det en regel med vissa undantag. Vid onaturlig stress tenderar kroppen att höja blodtrycket och vi lyssnar inte alltid så noga på kroppens signaler på törst. Kanske är det ett arv från stenåldern då drickandet vid en källa eller oas på savannen var förenad med mer eller mindre "livsfara". Idag har vi inte någon sabel tandad tiger som lurpassar vid vatten- och drick automaten och vi kan lugnt stanna kvar och dricka det där lilla extra som är så viktigt för att vi ska må bra! Skulle det stå en misstroende chef där vid dricka automaten så förklara att det är viktigt att dricka detta lila extra även för att kunna hålla orken och därmed produktionen uppe....

Överdriv inte
Vi bör heller inte överdriva vätskeintaget. Det finns inga vetenskapliga belägg för att vi skulle må bättre av att dricka massor med vatten. Vätskebrist är en vanliga orsaken till huvudvärk, trötthet och nedsatt mental
prestationsförmåga. Vidare kan man få magbesvär och olika former av illamående men utan att man direkt känner törst. Vad ska man dricka?

Lightdrycksparadoxen
Lightdrycker har varit populara periodvis men den konstgjorda söta smaken lurar kroppen att tro att det är energi i drycken och det leder till blodsockersvängningar. Lightdrycker i sig gör inte att man får i sig mindre kalorier totalt sett och går ner i vikt. Snarare är risken att man äter för mycket i stället.

11 bitar till kaffet?

Vanliga läskedrycker är tyvärr ofta för mycket sötade och vanlig läsk innehåller 1/10-del socker. Det blir 11 sockerbitar i en vanlig flaska Jaffa Blodapelsin. Dricker Du då 5 läskedrycker under en dag är det lätt att räkna ut hur många sockerbitar det motsvarar. Tänker man sig inte för blir leder det till risk för både diabetes och övervikt samt flera andra vällevnadssjukdomar.

2 kommentarer:

Mona sa...

Takk for denne informasjonen Oscar!! Kanskje forlite væske pr.dag som gjør at jeg har så mye hodepine (huvudvärk).

gunsan sa...

Där har vi det Mona! jag har nog tänkt tanken både en och två gånger.

Kram/Gun

Related Posts with Thumbnails