torsdag 15 januari 2009

MOTIVATION!

En lång dag i skolan och temat idag var Motivation. Det var mycket motiverande:)
Hur bygger man upp motivationen hos sin klient för att klienten vill göra en förändring i sitt liv.
Fick lärdom hur man kan lägga upp ett samtal för att klienten ska förstå innebörden av att förändra ett beteende som påverkat klienten negativt under lång tid. Vi pratade också om vad man ska tänka på om man har klienten för första gången och hur man lägger upp besökets innehåll fösta gången klienten är på besök för att klienten ska känna sig trygg.

I själva session bekräfta sin klient och hålla ett samtal levande, det man kallar för öppna frågor. För att slippa den pinsamma tystnade om det skulle vara en sluten fråga. Sluten fråga betyder att man kan svara JA eller NEJ på en fråga. Ex: Sluten fråga: Är det svårt för dig att berätta om det här?? men om man gör detta till en öppen fråga så låter det så här: Hur känns det för dig att berätta det här?

Vi fick göra lite praktiska övningar för att just göra om slutna frågor till öppna frågor. Det var inte det lättaste när man befann sig i situationen. Jag tänkte väl att detta ska väl inte vara så svårt. Det gäller att inte försöker leta efter vad jag tror att klienten vill att jag ska säga utan lyssna VERKLIGEN vad klienten säger och spinna vidare utifrån vad Han/ Hon sa.
Snacka om jag ska använda mig av detta med anställda för att verkligen veta vad mina anställda känner.

Jag tror jag ska ta mig till gymet snart och kanske hinna filma en del av Step-up koreografin som jag lovat sätta ut här:) Ni kommer väl märka om jag sätter ut det ikväll eller inte. TJAAA!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails