måndag 2 mars 2009

ALKOHOL & HÄLSA!


TÄNK om man skulle sätta etiketter på alla flaskor som köps på systemet, skulle det drickas mindre eller blir effekten som cigaretterna som har etiketter?

Alkohol medför inga direkta positiva effekter. Jag vet inte om denna information jag har hämtat från CAN kommer väcka en själv om sin konsumtion av alkohol. Även om man dricker lite eller det som kallas "måttliga mängder" som verkligen kan vara individuellt vad som är måttligt så skadar det kroppen invärtes iaf.
Om man inte ser det så finns det inte så kan jag fortsätta dricka???

Alla väljer själva vad man vill göra och det är underbart. Jag kan inte värdera och tycka illa alla som dricker bara för att mitt val är at jag inte ska dricka, men jag hoppas att jag slipper värderas för att jag har slutat. Jag har upplevt att det jag som som har problemet med alkohol och därav slutat. Men det är inte jag som dricker!!

Jag lär känna mina kompisar som dom verkligen är och inte genom spriten och jag trivs bra med mitt val. Efter att läst detta nedan hur det påverkar kroppen så kanske det väcker något som gör att man börjar fundera iaf.
Jag kan själv se att texten inte känns hot full eller skrämmande för att sluta eller fundera på att dra ner, men jag hittade inga bilder på våra vackra organ efter konsumtion av alkohol.

MYT: "varannat glas vatten och varannat alkohol" Jag har ändå fått i mig mängden spriten och dess biverkningar. Vattnet är inget skydd...kanske lindrar huvudvärken på morgonen, för stunden, men skadorna kommer man inte ifrån!

Om min strävan är till god hälsa och välmående så kanske alkoholen skulle bort först??

Mellan 5.000 och 7.000 svenskar dör varje år på grund av sjukdomar eller skador som har samband med alkoholdrickande. Dödligheten bland storförbrukare av alkohol förefaller ha ökat, speciellt i de yngre åldersgrupperna.Omkring en femtedel av alla patienter som tas in i akutsjukvården har alkoholproblem.Inom den psykiatriska sjukvården är andelen alkoholfall omkring 40 procent.

Riskgränser

Hur mycket man kan dricka utan risk är omöjligt att säga - det finns ingen helt "riskfri" alkoholkonsumtion. En viss vägledning ges emellertid av följande riskgränser: Tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning - då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 20 gram alkohol per dygn (motsvarar ungefär en burk starköl) kan man se klara leverskador hos kvinnor. Vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador. Dricker man mer än 70 gram alkohol per dygn - en flaska vin eller 20 cl sprit - är man definitivt i riskzonen för svåra alkoholskador.

Skador av alkohol

HJÄRNSKADOR - är relativt vanliga hos människor som druckit stora mängder alkohol under många år i följd. Först brukar närminnet - det vill säga förmågan att komma ihåg saker som ligger nära i tiden - drabbas. Minnesluckor i samband med alkoholförtäring kan vara ett tidigt symptom på hjärnskada.

LILLHJÄRNAN - balanssvårigheter och nedsatt förmåga att samordna muskelrörelser kan uppträda.

MAGSÄCKEN - alkohol ger ofta magkatarrer med smärtor och kräkningar. Också magsår är relativt vanligt.

LEVERN - är det organ i kroppen som ser till att alkoholen förbränns och försvinner ur kroppen. Redan efter några dagars alkoholdrickande kan levern bli svullen och öm. Cellerna skadas och fungerar sämre. Denna typ av skada är mycket vanlig.

BENSTOMMEN - risken för benbrott ökar. Dels råkar man oftare ut för olycksfall, dels blir benstommen skörare.

NERVSYSTEMET - kan drabbas vilket ger smärtor, känselbortfall och förlamningar.

MATSTRUPEN - i samband med leverskador kan man få åderbråck i nedre delen av matstrupen med livshotande blödningar som följd.

HJÄRTAT - regelbundet alkoholdrickande skadar hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd.

BUKSPOTTKÖRTELN - drabbas av inflammationer, med svåra buksmärtor och försämrad förmåga att tillgodogöra sig födan, likaså risk för en form av diabetes.

HUDEN - risken för olycksfall och sår ökar.

SEXUALDRIFTEN - hormonpåverkan och störd sexuell funktion.

MUSKLER - alkohol orsakar en särskild sjukdom (myopati) som medför att hela muskler kan förstöras.

FOSTER – får samma alkoholhalt i blodet som mamman och kan få skador på hjärnan och andra organ.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails