måndag 9 mars 2009

POSITIVA TANKAR!


Jag tror att det du tänker påverkar dig både fysiskt & Psykiskt. Hur många tankar använder man på en dag som är positiva eller negativa? De negativa tankarna kan vara allt ifrån att man trycker ner sig själv av att inte duga till och att man är sämre än någon annan på jobbet, att man får negativa tankar om andra som finns i närheten eller som man ser på stan och kommenterar den personens sätt att gå, se ut osv. Vad har man för nytta av dessa tankar och vad tillför den mig som person i mitt liv. Blir jag lyckligare av att man sätter någon annan på en lägre nivå än en själv?

Är det av människans natur att an måste ha en slags hierarki oavsett vad?
Kan denna hierarki vara utifrån ett positivt perspektiv?

Jag ska verkligen börja värdera på annat sätt och när det gäller mig själv som person har jag oftats tänkt positiva tankar för att prestera som bäst när det behövs och även en positiv tanke när jag känner att jag håller på att bli sjuk. Vägrar bli sjuk och snuvan ska inte få segra över mig. Känns som jag oftast lyckats. Väldigt sällan sjuk och skulle jag bli det så varar det högst 3 dagar, men då är det en kamp som jag ska besegra. Lägger mig inte ner och tycker synd om mig att jag är förkyld, det bara ta sig i kragen och intala sig att bli bra.

Psykisk och fysisk träning och i kombination med varandra tror jag är det optimala. Att allt ska samarbeta med varandra för att få ett bra liv.
Men kan man tänka positiva tankar om ens självförtroende, men självkänsla är i "botten"? Jag läste en rubrik där det stod att i grund och botten för att kunna tänka sig lycklig behövs det ett bra självförtroende...hmm!
Det är inte samma sak som självkänsla!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle nog ha stått en bra självkänsla.
Jag tror att självkänsla och självförtroende går hand i hand, det ena utesluter inte det andra för att känna sig hel och lycklig.

Oscar Nilsson sa...

:) Det kanske skulle det. Jag blev lite fundersam när jag läste. Men jag håller med dig. Det ena utesluter inte det andra. Tack Anonym:)

Oscar

Unknown sa...

Då ska jag minsann tänka positiva tankar så att det knakar. Har en trist förkylning på gång och ska till Sthlm tidigt i morgon bitti. Positiva tankar hela kvällen och positiva drömmar i natt och snuvan är som bortblåst. Tja, det är värt att prova. Hälsningar Annika. PS! Din blogg är så inspirerande. Me like it!!

Oscar Nilsson sa...

Hahahah!:) Roligt skrivet av dig Annika...me like! Hoppas det kommer gå över och att du slipper den förkylningen. Jag ska tänka positiva tankar till dig oxå. Berätta sen om det hjälpte:)

Unknown sa...

Det hjälpte! Det blev bara en liten, liten snuva! Härligt att det inte blev mer. Man får tacka! Så förutom två bra mötesdagar blev det både Golden Hits på Kungsgatan i onsdags och Bounce Caution i torsdags. Ha en skön söndag! Själv ser jag fram emot ett Afro-pass i em ;-)

Related Posts with Thumbnails